Materiały z kampanii Ars Magiki – excele do prostego rozliczania inwestycji.

Cześć, 

mam dla Was materiały, które mogą się Wam przydać. Materiały powstały w ramach materiałów do długiej, 100 sesyjne i trzy letniej kampanii Ars Magiki. Link, gdyby ktoś chciał doczytać: https://en.wikipedia.org/wiki/Ars_Magica

Planuje w najbliższym czasie opracować ich więcej: gotowych npców, przygody i materiały pomocniczne zdatne do tego i innych systemów.

Szczególnie przydatne mogą być w ramach dłuższych kampanii dowolnego settingu i świata. Zdarza się Wam, że gracze chcą zainwestować pieniądze i coś zarobić? Przydało by się to rozstrzygnąć jakąś mechaniką, a system tego nie wspiera? A może nawet chcielibyście, by było to logiczne, sensowne i oparte w procesach istniejących realnie (zainspirowanych historycznie?)

Trzy tabele, które mogą posłużyć Wam w całości. 

W wersji startowej są one dopasowane do XIII wiecznej Europy, ale dostosujecie do czegokolwiek, nawet SF i statków kosmicznych. Czasem jednostki czasu zamienią się na dni, godziny lub lata. Ale efekt będzie ten sam. 

Pozwólcie, że omówię je po kolei.

Tabela 1, tytuł Italia:

Powstała by podsumować prosty, niezbyt trudny handel na mocno uczęszczanych trasach. Oryginalnie obejmuje Via Francigena, czyli trasę prowadzącą z Angielskiego Canterbury do Rzymu. Dla kupca jakieś dwanaście tygodni, czyli kwartał. Jest to wygodne o tyle, że pozwala rozliczać kolejne podróże w sensownym okresie czasu. Trasa ma bazowe bezpieczeństwo 4, czyli w zasadzie bezpieczna trasa.

Bezpieczeństwo bazowe dwa służy jako podstawa do rzutów na rozstrzyganie problemów po drodze. Jak zobaczycie w legendzie pliku można je zwiększyć, wykupując się, czyli dając łapówki: panom i zbójom (w innych wersjach zależnie co stanowi zagrożenie w danym regionie lub może dać bezpieczeństwo: chrześcijanie, muzułmanie, piraci, orkowie, łupieżcza horda etc etc). Każdy zakup podnosi bezpieczeństwo o x i dodaje koszt y, który zapisujemy w okienku modyfikator zysku. Możemy też podjąć ryzykowne decyzje (nielegalne towary, niebezpieczne towary, ryzykowne skróty drogi, które nie skrócą podróży, ale za to zmniejszą szanse na zgon). Mamy zapisane? To jeszcze przeliczamy sobie na wozy, aby było jak je tracić. Jeden wóz to w przeciętnym losowym towarze którego nie określamy ok 10 funtów srebra (40 srebrnych monet, 1000 denarów, 10 złotych monet… suma zauważalna, ale dostępna). 

Przechodzimy do zakładki testów.

Podróż trwa 12 tygodni. Odpalamy internetowy generator rzutów i wykonujemy 12 testów k100. Jeśli wyjdzie poniżej 15, dopasowujemy cyfrę do zagrożenia. 

Po tym rozstrzygamy zagrożenia. Bierzemy bazowe bezpieczeństwo plus modyfikatory wskazane w opisie i rzucamy k10. Patrzymy czy zdaliśmy i na skutek. Liczymy czy były straty w ładunku, zapisujemy kwotę straty w polu modyfikatora, sumując straty z kosztem dodatkowych wybranych opcji. Na przykład straciliśmy 2 wozy, wykupiliśmy się tylko zbójcom za 1 funt, czyli wpisujemy w modyfikator -11. 

która została na koniec podróży. A potem rzucamy 3k6, aby obliczyć dochód. Wpisujemy wynik, a excel obliczy nam sumę inwestycji przemnożoną przez procentowy dochód po czym odejmie od niego koszta. Gotowe. 

Wiem, że czytając brzmi to jako sporo czynności, ale większość wykonuje automat, a pozwala to obliczyć sporo obrotu gospodarczego postaci bez problemu i w 3 minuty. 

Tabela 2 to Lewant i Konstantynopol. 

Oblicza ona trasy z Francji do tych miejsc i opisuje trudne i ryzykowne trasy morskie. Do wyboru mamy szybkie statki żaglowe (50f czyli 10 wozów na jeden, za to tylko 4 tygodnie rzutów) lub mniejsze galery, wolne i mniej pakowne (10f czyli 2 wozy, ale 9 tygodni). Ich ogromnym plusem jest to, że z jedną łajbą na dno nie idzie majątek życia. 

Zysk wynosi 3k12%, czyli dużo więcej, ale test wrzuca nam zagrożenie na 40%. Pogoda, choroby, muzułmanie, chrześcijanie, nadnaturalne i różne inne zagrożenia wciąż się opłacają, gdy mówimy o dobrych kwotach inwestycji. 

W końcu tabela 3, Mali i Dongola. Trudne dzikie miejsca w środku Afryki, można nawet pół mityczne. Tabel stworzona została do skrajnie ryzykownych, mieszanych wypraw dla lubiących ryzyko fanów dużego zysku. 

Niskie bazowe bezpieczeństwo i 50% ryzyka co tydzień. Za to zysk w zakresie nawet do 96-100%. Jak wszędzie poziom dodatkowego bezpieczeństwa i jego cena powinna być wybrana pod sytuację w grze, ale powinna to być opcja dla ryzykantów. 

Czy wyślecie wielbłądy do Mali, kosmiczne frachtowce do Kardasji czy postanowicie policzyć to na pietnastominutówki i wysłać dilerów waszego gangu do dzielnicy sąsiadów, macie możliwość klimatycznie rozliczyć Waszym graczom inwestycje, dać im zdobyć środki czy zaryzykować nadwyżki w prosty, funkcjonalny i wciąż klimatyczny sposób. 

W razie problemów czy pytań chętnie pomogę. 

ps: wrzucam to na starego bloga, gdyż FB traktował post jako spam. Ponieważ z Fb jest ostatnio sporo problemów, staram się chętnym rozsyłać informacje mailowo za pomocą grupy google. Jeśli interesują Was moje projekty rpgowe, larpowe i popularnonaukowe zapraszam do zapisania się.

Leave a comment